Część I. Informacje o badaniach zgodnie z PBSSP na rok 2021

1.04 Gospodarka społeczna

1. Symbol
1.04.04
2. Temat badania
Kapitał ludzki
3. Cykliczność badania
co rok
4. Prowadzący badanie
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego

5. Cel badania

Celem badania jest dostarczenie informacji o aktualnym stanie kapitału ludzkiego w Polsce. Prezentowane w badaniu dane umożliwią jego odbiorcom zapoznanie się z sytuacją w zakresie rozwoju kapitału ludzkiego w Polsce. Dane określające stan kapitału ludzkiego posłużą między innymi do oceny potencjału gospodarki i pozwolą ocenić zasadność prowadzenia inwestycji w danym regionie przez organizacje gospodarcze.
Użytkownicy, których potrzeby uwzględnia badanie:

  • szkoły (nauczyciele i uczniowie),
  • administracja samorządowa – województwo,
  • stowarzyszenia, organizacje, fundacje,
  • odbiorcy indywidualni,
  • placówki naukowe/badawcze, uczelnie (nauczyciele akademiccy i studenci).

6. Zakres podmiotowy

Osoby zamieszkałe w Polsce.

7. Zakres przedmiotowy

Dane o ludności Polski i osobach rezydujących w Polsce (według stanu na koniec roku). Informacje o urodzeniach. Informacje o zgonach i ich przyczynach. Rozmiary i struktura populacji osób biernych zawodowo dla – następujących cech: przyczyny bierności zawodowej i możliwości aktywizacji zawodowej. Rozmiary i struktura ludności w podziale na aktywnych i biernych zawodowo w powiązaniu z następującymi cechami: stopień pokrewieństwa z głową gospodarstwa domowego, indywidualne źródło utrzymania, główne i dodatkowe źródło utrzymania gospodarstwa domowego, niepełnosprawność, rejestracja w urzędzie pracy oraz fakt pobierania zasiłku dla bezrobotnych, obywatelstwo, kraj urodzenia, dla osób urodzonych poza granicami Rrzeczypospolitej Polskiej – lata pobytu w kraju, uczestnictwo w systemie edukacji formalnej (poziom, dziedzina edukacji, rok ukończenia szkoły) oraz pozaformalnej (czas trwania szkolenia, cel, dziedzina), status na rynku pracy przed rokiem, poszkodowani w wypadku przy pracy. Rozmiary i struktura populacji osób pracujących – dla następujących cech: czas pracy, przyczyny innego niż zwykle wymiaru czasu pracy, pełny/niepełny wymiar czasu pracy, rodzaj działalności głównego i dodatkowego miejsca pracy, status zatrudnienia w głównym i dodatkowym miejscu pracy, sektor własności głównego miejsca pracy, wykonywanie pracy w nietypowych warunkach (na zmiany, wieczorem, w nocy, w soboty lub niedziele), liczba osób pracujących w firmie będącej głównym miejscem pracy, rodzaj umowy o pracę w głównym i dodatkowym miejscu pracy (praca na czas nieokreślony i określony, w tym czas jej trwania), zawód wykonywany, wysokość wynagrodzenia netto pracowników najemnych, staż pracy, poszukiwanie pracy innej niż wykonywana, kraj i region miejsca pracy, pełnienie obowiązków nadzorczych, umowa o pracę z agencją pracy tymczasowej, zaangażowanie publicznych instytucji do spraw zatrudnienia w znalezienie aktualnej pracy. Pracujący w miastach i na wsi. Liczba i struktura bezrobotnych w tym: niepełnosprawni bezrobotni oraz poszukujący pracy. Pracujący ogółem, w tym kobiety, wolne miejsca pracy, w tym nowo utworzone miejsca pracy oraz wolne miejsca pracy zgłoszone do urzędów pracy. Liczba zagrożeń oraz liczba pracowników zatrudnionych w warunkach zagrożenia. Przeciętne miesięczne i godzinowe wynagrodzenia ogółem brutto osób zatrudnionych. Zróżnicowanie sytuacji badanej populacji w różnych dziedzinach życia (z uwzględnieniem zarówno wskaźników obiektywnych, jak i subiektywnych ocen respondentów). Porównywalne na poziomie UE wskaźniki z zakresu rozkładu dochodów, ubóstwa i społecznego wykluczenia (w tym wskaźniki strukturalne). Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia. Uczniowie korzystający z zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, specjalistycznych (korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych i zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne) oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Absolwenci przystępujący i zdający egzaminy. Liczba migracji wewnętrznych na pobyt stały, kierunki migracji oraz cechy społeczno-demograficzne osób migrujących. Rozmiary i struktura populacji osób bezrobotnych – dla następujących cech: przyczyny oraz data zakończenia ostatnio wykonywanej pracy, status zatrudnienia i zawód wykonywany w ostatnim miejscu pracy, sektor własności i rodzaj działalności ostatniego miejsca pracy, metody poszukiwania pracy, okres poszukiwania pracy, przyczyny poszukiwania pracy, rodzaj poszukiwanej pracy (pełny lub niepełny wymiar czasu pracy). W badaniach MZ: dane o liczbie osób posiadających prawo do wykonywania zawodu medycznego, kadrze medycznej pracującej w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, w tym według głównego miejsca pracy. Nauczanie języków obcych. Nauczyciele realizujący obowiązkowe zadania dydaktyczne – pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni (w przeliczeniu na pełne etaty). Spełnianie obowiązku szkolnego, rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, obowiązku nauki oraz nauki poza przedszkolem i szkołą. Uczniowie uprawnieni do dowożenia do szkół. Uczniowie słuchacze i absolwenci. Dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego, w tym objęte kształceniem specjalnym ze względu na określony rodzaj niepełnosprawności. Studenci i absolwenci studiów pierwszego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów drugiego stopnia, łącznie z cudzoziemcami, w tym prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Studenci i doktoranci otrzymujący stypendia, w tym cudzoziemcy. Uczestnicy studiów podyplomowych, w tym cudzoziemcy. Doktoranci, w tym cudzoziemcy. Centra kultury, domy kultury, ośrodki kultury, kluby, świetlice – rodzaje, zasoby, oferta, korzystający, pracujący według płci, digitalizacja. Galerie – rodzaje, zasoby, oferta, korzystający, pracujący według płci, digitalizacja. Finanse uczelni – m.in.: przychody, koszty, wynik finansowy, fundusze, źródła finansowania, nakłady inwestycyjne. Biblioteki – rodzaje, infrastruktura, księgozbiór, oferta, korzystający, komputeryzacja, pracujący według płci; digitalizacja zasobów. Muzea i instytucje paramuzealne – rodzaje, zasoby, oferta, korzystający, pracujący według płci, digitalizacja. Teatry i instytucje muzyczne – rodzaje, zasoby, oferta, korzystający, pracujący według płci, digitalizacja. Zachorowalność na wybrane choroby, przyczyny hospitalizacji, oczekiwana długość życia w zdrowiu. W badaniach MZ: liczba stwierdzonych nowych przypadków zachorowań, w tym dla niektórych chorób zakaźnych. Lekarze specjaliści, lekarze dentyści specjaliści. W badaniach MSWiA: dane o pracownikach ochrony zdrowia w podmiotach leczniczych podległych MSWiA, w tym pracujący według głównego miejsca pracy. W badaniach MSWiA: dane o lekarzach w podmiotach leczniczych podległych MSWiA. Liczba i kierunki migracji zagranicznych na pobyt stały (imigracji i emigracji) oraz charakterystyka demograficzno-społeczna migrantów. Standaryzowane współczynniki zgonów. Pacjenci i przeciętna długość pobytu chorego, osobodni pobytu w szpitalach ogólnych i psychiatrycznych, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych, hospicjach, oddziałach opieki paliatywnej, ośrodkach leczenia odwykowego alkoholowego, krajowych i regionalnych ośrodkach psychiatrii sądowej, ośrodkach rehabilitacyjnych dla uzależnionych od substancji psychoaktywnych, ośrodkach MONAR. Innowacyjność przedsiębiorstw. Nadane stopnie naukowe: doktora, doktora habilitowanego. Odsetek osób posiadających umiejętności cyfrowe według poziomów (niskie, podstawowe, ponadpodstawowe, podstawowe lub ponadpodstawowe), odsetek osób korzystających z Internetu, regularnie korzystających z Internetu oraz osób niekorzystających z Internetu. Cele korzystania z Internetu przez osoby. Tablice trwania życia. Gospodarstwa domowe wyposażone w komputer, posiadające dostęp do Internetu w domu, rodzaje łączy internetowych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych. Dane dotyczące dochodów i wydatków budżetów JST. Informacje o dochodach i wydatkach budżetu państwa, realizacja ustawy budżetowej, wynik budżetu, źródła finansowania deficytu. Nakłady wewnętrzne na działalność B+R, wartość aparatury naukowo-badawczej, personel B+R.

8. Źródła danych

Wyniki innych badań:

1.21.01 Urodzenia. Dzietność,
1.21.03 Migracje wewnętrzne ludności,
1.21.04 Migracje zagraniczne ludności,
1.21.09 Zgony. Umieralność. Trwanie życia,
1.21.14 Zasoby migracyjne,
1.23.01 Badanie aktywności ekonomicznej ludności (BAEL),
1.23.02 Pracujący w gospodarce narodowej,
1.23.06 Bezrobotni i poszukujący pracy zarejestrowani w urzędach pracy,
1.23.07 Popyt na pracę,
1.23.09 Warunki pracy,
1.27.01 Oświata i wychowanie,
1.43.02 Innowacje,
1.24.02 Struktura wynagrodzeń,
1.25.08 Europejskie badanie warunków życia ludności (EU-SILC),
1.28.01 Obiekty i działalność instytucji kultury,
1.28.02 Działalność w zakresie kinematografii,
1.29.02 Zachorowania i leczeni na wybrane choroby,
1.29.06 Kadra medyczna ochrony zdrowia,
1.29.07 Infrastruktura ochrony zdrowia i jej funkcjonowanie,
1.43.01 Działalność badawcza i rozwojowa (B+R),
1.27.05 Szkolnictwo wyższe i jego finanse,
1.43.05 Ochrona własności przemysłowej w Polsce,
1.43.09 Zasoby ludzkie dla nauki i techniki (HRST),
1.43.14 Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego,
1.65.11 Budżety jednostek samorządu terytorialnego,
1.65.16 Dochody i wydatki budżetu państwa.
Inne źródła danych

Wyniki badania 1.27.12 - Kształcenie dorosłych ujętego w Pbssp 2016. Dane publiczne udostępniane na stronie internetowej: - Biblioteka Narodowa, - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, - Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie,- Państwowa Komisja Wyborcza, - Instytut Badań Edukacyjnych: wyniki badania Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA), wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC). Publikacja - Rocznik Statystyczny Ubezpieczeń Społecznych - Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych

Zestaw wskaźników opisujących sytuację demograficzną i stan zdrowia ludności, dostęp do instytucji ochrony zdrowia, udział w wychowaniu przedszkolnym i edukacji szkolnej od poziomu podstawowego do studiów podyplomowych i doktoranckich, poziom i kierunki wykształcenia, rynek pracy, w tym aktywność ekonomiczną i wynagrodzenia, uczestnictwo w kulturze, działalność innowacyjną i badawczo-rozwojową oraz korzystanie z nowoczesnych technologii cyfrowych. Istotnym uzupełnieniem informacji na temat kapitału ludzkiego będą dane dotyczące uwarunkowań jego rozwoju w wymiarach społecznym i ekonomicznym, w przekrojach: kraj, województwa, NUTS 2, NUTS 3, powiaty, miasta, wieś, płeć, wiek, typ szkoły, poziom wykształcenia, kierunki kształcenia, status na rynku pracy.

10. Formy i terminy udostępnienia wynikowych informacji statystycznych

Publikacje GUS
  • „Kapitał ludzki w Polsce w latach 2018–2022” (Grudzień 2023).