Część I. Informacje o badaniach zgodnie z PBSSP na rok 2022

1.43 Nauka, technika, społeczeństwo informacyjne, telekomunikacja

1. Symbol
1.43.14
2. Temat badania
Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego
3. Cykliczność badania
co rok
4. Prowadzący badanie
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego

5. Cel badania

Celem badania jest dostarczenie informacji na temat poziomu dostępu i wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w jednostkach administracji rządowej i samorządowej, przedsiębiorstwach, gospodarstwach domowych i wśród osób indywidualnych.
Akty prawa międzynarodowego, z których wynika obowiązek realizacji badania:

  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie europejskiej statystyki gospodarczej uchylające 10 aktów prawnych w dziedzinie statystyki gospodarczej.
Strategie i programy, na potrzeby których dostarczane są dane:

  • Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.),
  • Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030,
  • Krajowa Polityka Miejska 2030,
  • Regionalne programy operacyjne,
  • Strategie rozwoju województw,
  • Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych do roku 2030,
  • Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030,
  • Strategia Produktywności 2030,
  • Rządowy Program „Dostępność Plus” 2018–2025.
Użytkownicy, których potrzeby uwzględnia badanie:

  • administracja samorządowa – województwo,
  • media ogólnopolskie i terenowe,
  • administracja rządowa,
  • odbiorcy indywidualni,
  • przedsiębiorstwa, samorząd gospodarczy,
  • Eurostat i inne zagraniczne instytucje statystyczne,
  • stowarzyszenia, organizacje, fundacje,
  • instytucje systemu szkolnictwa wyższego i nauki (pracownicy naukowi, nauczyciele akademiccy, studenci, doktoranci).
Dane osobowe:

W badaniu niezbędne jest pozyskiwanie danych osobowych, aby zapewnić możliwość prezentowania wyników badania w przekrojach dotyczących charakterystyk społeczno-ekonomicznych osób, zgodnie z potrzebami użytkowników danych.

6. Zakres podmiotowy

Podmioty gospodarki narodowej, w których liczba pracujących wynosi 10 osób i więcej, dla których działalność przeważająca jest zaklasyfikowana według PKD do sekcji C, D, E, F, G, H, I, J, L, M, N, do grupy 95.1. Gospodarstwa domowe z osobami w wieku 16–74 lat. Jednostki administracji rządowej i samorządowej (urzędy gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie).

7. Zakres przedmiotowy

Społeczeństwo informacyjne. Cechy demograficzne osób. Cechy społeczno-ekonomiczne osób. Pracujący, w tym zatrudnieni. Aktywność ekonomiczna. Dochody gospodarstw domowych. Niepełnosprawni według stopnia niepełnosprawności. Świadczenia z pomocy społecznej.

8. Źródła danych

9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych

Prędkość Internetu szerokopasmowego wykorzystywanego w przedsiębiorstwach, w przekrojach: kraj; sekcje, działy, klasy PKD; klasy wielkości; formy własności; województwa, NUTS 1, NUTS 2.
Przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż elektroniczną, w przekrojach: kraj; sekcje, działy, klasy PKD; klasy wielkości; formy własności; województwa, NUTS 1, NUTS 2.
Przedsiębiorstwa zatrudniające specjalistów ICT, w przekrojach: kraj; sekcje, działy, klasy PKD; klasy wielkości; formy własności; województwa, NUTS 1, NUTS 2.
Przedsiębiorstwa wykorzystujące roboty, w przekrojach: kraj; NUTS 1, województwa, NUTS 2; sekcje, działy, klasy PKD; klasy wielkości; formy własności.
Zastosowanie pracy zdalnej w przedsiębiorstwach, w przekrojach: kraj; NUTS 1, województwa, NUTS 2; sekcje, działy, klasy PKD; klasy wielkości; formy własności.
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach a ochrona środowiska, w przekrojach: kraj; NUTS 1, województwa, NUTS 2; sekcje, działy, klasy PKD; klasy wielkości; formy własności.
Przedsiębiorstwa stosujące środki bezpieczeństwa ICT, w przekrojach: kraj; województwa, NUTS 1, NUTS 2; sekcje, działy, klasy PKD; klasy wielkości; formy własności.
Odsetek jednostek administracji publicznej, w tym rządowej (wraz z urzędami centralnymi) i samorządowej, korzystających z systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją jako podstawowego sposobu załatwiania i rozstrzygania spraw, w przekrojach: kraj; województwa, NUTS 2; urzędy gmin, urzędy powiatowe, urzędy marszałkowskie; administracja rządowa, administracja samorządowa.
Liczba jednostek administracji publicznej, w tym rządowej (wraz z urzędami centralnymi) i samorządowej, posiadających stronę internetową spełniającą określone warunki: zgodną z aktualnymi przepisami prawa dotyczącymi dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, dostosowaną do obsługi przez urządzenia mobilne, dostosowaną dla osób z niepełnosprawnościami, dostosowaną dla obcokrajowców, w przekrojach: kraj; urzędy gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie; województwa, NUTS 2; administracja rządowa, administracja samorządowa.
Gospodarstwa domowe posiadające dostęp do Internetu w domu, rodzaje łączy internetowych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych, w przekrojach: kraj, NUTS 2; miejsce zamieszkania; stopień urbanizacji.
Cele korzystania z Internetu przez osoby, w przekrojach: kraj, NUTS 2; płeć, wiek; poziom wykształcenia; miejsce zamieszkania; stopień urbanizacji.
Osoby korzystające z elektronicznej administracji publicznej, z e-handlu, w przekrojach: kraj, NUTS 2; płeć, wiek; poziom wykształcenia; miejsce zamieszkania; stopień urbanizacji.
Odsetek osób posiadających umiejętności cyfrowe według poziomów (niskie, podstawowe, ponadpodstawowe, podstawowe lub ponadpodstawowe), odsetek osób korzystających z Internetu, regularnie korzystających z Internetu oraz osób niekorzystających z Internetu, w przekrojach: kraj, NUTS 2; płeć, wiek; poziom wykształcenia ; miejsce zamieszkania; stopień urbanizacji.
Odsetek jednostek administracji publicznej doświadczających problemów w wyniku wystąpienia incydentu związanego z bezpieczeństwem ICT, w przekrojach: kraj, województwa, NUTS 2; administracja rządowa, administracja samorządowa; urzędy gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie.
Wskaźniki dotyczące nasycenia usługami dostępu do Internetu szerokopasmowego oraz nasycenia infrastrukturą telekomunikacyjną, w przekrojach: kraj, województwa.

10. Formy i terminy udostępnienia wynikowych informacji statystycznych

Publikacje GUS
  • „Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2023” (Grudzień 2023),
  • „Rocznik Statystyczny Województw 2023” (Grudzień 2023),
  • „Mały Rocznik Statystyczny Polski 2023” (Lipiec 2023),
  • „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r.” (Grudzień 2022),
  • „Jak korzystamy z Internetu? (dla rodzin biorących udział w badaniu) 2022” (Marzec 2023).
Informacje sygnalne
  • „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r.” (Październik 2022),
  • „Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w jednostkach administracji publicznej w 2022 r.” (Maj 2023).
Internetowe bazy danych
  • Strateg – System Monitorowania Rozwoju – Społeczeństwo informacyjne (Styczeń 2023),
  • Dziedzinowa baza wiedzy – DBW Nauka, technika i społeczeństwo informacyjne – Przedsiębiorstwa posiadające dostęp do Internetu (Grudzień 2022),
  • Bazy Eurostatu i innych organizacji międzynarodowych – Baza Eurostatu – Gospodarka cyfrowa i społeczeństwo (Grudzień 2022).
Tablice publikacyjne
  • „Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w jednostkach administracji publicznej w 2022 r.” (Maj 2023),
  • „Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych 2022 r.” (Grudzień 2022).