Część I. Informacje o badaniach zgodnie z PBSSP na rok 2024

1.28 Kultura

1. Symbol
1.28.03
2. Temat badania
Środki komunikacji masowej
3. Cykliczność badania
co rok
4. Prowadzący badanie
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego

5. Cel badania

Celem badania jest dostarczenie informacji o skali i zasięgu wybranych środków masowego przekazu – radia i telewizji oraz wydanych gazet i czasopism (wydawnictw periodycznych) oraz książek i broszur (wydawnictw nieperiodycznych), a także o wydatkach gospodarstw domowych na kulturę i ich wyposażeniu w sprzęt audiowizualny oraz o abonentach radia i telewizji i wpływach z opłat radiowo-telewizyjnych.
Użytkownicy, których potrzeby uwzględnia badanie:

  • stowarzyszenia, organizacje, fundacje,
  • odbiorcy indywidualni,
  • placówki naukowe/badawcze, uczelnie (nauczyciele akademiccy i studenci).

6. Zakres podmiotowy

Wybrane środki masowego przekazu, wydawnictwa.

7. Zakres przedmiotowy

Abonenci radia i telewizji. Działalność wydawnicza. Usługi telekomunikacyjne. Wydatki na kulturę w gospodarstwach domowych.

8. Źródła danych

Wyniki innych badań:

1.25.01 Budżety gospodarstw domowych,
1.43.18 Telekomunikacja.

9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych

Wydawnictwa nutowe.
Przyznane koncesje na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, sieci telekomunikacyjne i ich operatorzy, satelitarne platformy cyfrowe.
Wpływy z opłat abonamentu radiowo-telewizyjnego, w przekrojach: kraj, województwa.
Gazety i czasopisma – tytuły, w przekrojach: miejsce wydania – kraj, województwa i miasta wojewódzkie, częstotliwość ukazywania się, tematyka.
Książki i broszury wydane – tytuły, w przekrojach: miejsca wydania – kraj, województwa i miasta wojewódzkie, języki wydania, tematyka.

10. Formy i terminy udostępnienia wynikowych informacji statystycznych

Publikacje GUS
  • „Kultura i dziedzictwo narodowe w 2024 r.” (wrzesień 2025),
  • „Mały Rocznik Statystyczny Polski 2025” (lipiec 2025),
  • „Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2025” (grudzień 2025).