Część I. Informacje o badaniach zgodnie z PBSSP na rok 2022
1.27 Edukacja
1. Symbol
1.27.12
2. Temat badania
Uczenie się osób dorosłych
3. Cykliczność badania
co 6 lat
4. Prowadzący badanie
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego
5. Cel badania
Celem badania jest dostarczenie informacji o różnych formach uczenia się osób dorosłych. Zestaw zmiennych obowiązujących w badaniu obejmuje zagadnienie uczestnictwa osób w wieku 18-69 lat w systemie edukacji formalnej, pozaformalnej oraz nieformalnej, w powiązaniu z cechami społeczno-demograficznymi. Dodatkowo badanie dostarczy danych na temat dostępu do informacji o możliwościach uczenia się, trudnościach uniemożliwiających lub ograniczających uczestnictwo w kształceniu oraz znajomości języków obcych.
Akty prawa międzynarodowego, z których wynika obowiązek realizacji badania:
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 z dnia 10 października 2019 r. ustanawiające wspólne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004, (WE) nr 452/2008 i (WE) nr 1338/2008 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2003 i rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98.
Użytkownicy, których potrzeby uwzględnia badanie:
- instytucje systemu szkolnictwa wyższego i nauki (pracownicy naukowi, nauczyciele akademiccy, studenci, doktoranci),
- placówki naukowe/badawcze, uczelnie (nauczyciele akademiccy i studenci),
- odbiorcy indywidualni,
- administracja rządowa,
- Eurostat i inne zagraniczne instytucje statystyczne,
- organizacje międzynarodowe.
6. Zakres podmiotowy
Osoby będące członkami gospodarstw domowych, Gospodarstwa domowe oraz osoby w wieku 18-69 lat będące ich członkami, zamieszkałe w wylosowanych do badania mieszkaniach..
7. Zakres przedmiotowy
Kształcenie osób dorosłych.
8. Źródła danych
- Zestawy danych Głównego Urzędu Statystycznego (opisane w cz. II. informacje o przekazywanych danych):
9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych
Wielkość i struktura populacji osób korzystających z kształcenia w systemie edukacji szkolnej, dokształcających się poza systemem szkolnym lub kształcących się nieformalnie w powiązaniu z cechami: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, poziom i dziedzina posiadanego wykształcenia oraz charakterystyka przedsięwzięć edukacyjnych: rodzaj, poziom i dziedzina kształcenia, czas poświęcony na szkolenie, przyczyny podjęcia kształcenia, poziom wykorzystania zdobytej wiedzy lub umiejętności, metody kształcenia nieformalnego. Ponadto poziom wykształcenia oraz kraj urodzenia obojga rodziców, znajomość języków obcych, a także sytuacja respondenta rodzinna oraz na rynku pracy (w tym dla osób pracujących cechy charakteryzujące główne miejsce pracy), w przekrojach: wiek; poziom wykształcenia; dziedzina wykształcenia; status na rynku pracy; status zatrudnienia; zawód; rodzaj działalności zakładu pracy; wielkość zakładu pracy (liczba pracujących); wykształcenie rodziców; płeć; miejsce zamieszkania.
10. Formy i terminy udostępnienia wynikowych informacji statystycznych
Publikacje GUS
- „Uczenie się osób dorosłych 2022” (Maj 2024).
- „Uczenie się osób dorosłych w 2022 r.” (Styczeń 2024).
- Bazy Eurostatu i innych organizacji międzynarodowych – Baza Eurostatu – Edukacja i szkolenie (Listopad 2023, Wrzesień 2024, Listopad 2024),
- Bazy Eurostatu i innych organizacji międzynarodowych – Baza OECD – Edukacja (Listopad 2023, Wrzesień 2024, Listopad 2024).