Część I. Informacje o badaniach zgodnie z PBSSP na rok 2023

1.04 Gospodarka społeczna

1. Symbol
1.04.04
2. Temat badania
Kapitał ludzki
3. Cykliczność badania
co rok
4. Prowadzący badanie
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego

5. Cel badania

Celem badania jest dostarczenie informacji o aktualnym stanie kapitału ludzkiego w Polsce. Prezentowane w badaniu dane umożliwią jego odbiorcom zapoznanie się z sytuacją w zakresie rozwoju kapitału ludzkiego w Polsce. Dane określające stan kapitału ludzkiego posłużą między innymi do oceny potencjału gospodarki i pozwolą ocenić zasadność prowadzenia w danym regionie inwestycji przez organizacje gospodarcze.
Użytkownicy, których potrzeby uwzględnia badanie:

  • szkoły (nauczyciele i uczniowie),
  • administracja samorządowa – województwo,
  • stowarzyszenia, organizacje, fundacje,
  • odbiorcy indywidualni,
  • placówki naukowe/badawcze, uczelnie (nauczyciele akademiccy i studenci).

6. Zakres podmiotowy

Osoby zamieszkałe w Polsce.

7. Zakres przedmiotowy

Informacje o urodzeniach. Liczba migracji wewnętrznych na pobyt stały, kierunki migracji oraz cechy społeczno-demograficzne osób migrujących. Liczba i kierunki migracji zagranicznych na pobyt stały (imigracji i emigracji) oraz charakterystyka demograficzno-społeczna migrantów. Tablice trwania życia. Standaryzowane współczynniki zgonów. Informacje o zgonach i ich przyczynach. Dane o ludności Polski i osobach rezydujących w Polsce (według stanu na koniec roku). Rozmiary i struktura trzech podstawowych kategorii ludności wyróżnionych ze względu na status na rynku pracy – pracujących i bezrobotnych (razem tworzących populację aktywnych zawodowo) oraz biernych zawodowo. Poziom aktywności zawodowej ludności według cech demograficznych i społeczno-ekonomicznych. Populacja osób pracujących w powiązaniu z cechami zawodowymi, statusem zatrudnienia, charakterystyką miejsca pracy, czasem pracy i jego organizacją, stażem pracy, posiadaniem pracy dodatkowej oraz poszukiwaniem innej pracy. Charakterystyka populacji bezrobotnych (cechy społeczno-demograficzne, czas trwania bezrobocia, aktywne poszukiwanie pracy, przeszłość zawodowa). Przyczyny bierności zawodowej i możliwości aktywizacji zawodowej. Sytuacja osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Pracujący w miastach i na wsi. Liczba i struktura bezrobotnych, w tym: niepełnosprawni bezrobotni oraz poszukujący pracy. Odsetek osób korzystających z Internetu według celu. Pracujący ogółem, w tym kobiety, wolne miejsca pracy, w tym nowo utworzone miejsca pracy oraz wolne miejsca pracy zgłoszone do urzędów pracy. Liczba zagrożeń oraz liczba pracowników zatrudnionych w warunkach zagrożenia. Przeciętne miesięczne i godzinowe wynagrodzenia ogółem brutto osób zatrudnionych. Zróżnicowanie sytuacji badanej populacji w różnych dziedzinach życia (z uwzględnieniem zarówno wskaźników obiektywnych, jak i subiektywnych ocen respondentów). Porównywalne na poziomie UE wskaźniki z zakresu rozkładu dochodów, ubóstwa i społecznego wykluczenia (w tym wskaźniki strukturalne). Dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego, w tym objęte kształceniem specjalnym ze względu na określony rodzaj niepełnosprawności. Uczniowie słuchacze i absolwenci. Uczniowie uprawnieni do dowożenia do szkół. Spełnianie obowiązku szkolnego, rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, obowiązku nauki oraz nauki poza przedszkolem i szkołą. Nauczanie języków obcych. Absolwenci przystępujący i zdający egzaminy. Uczniowie korzystający z zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, specjalistycznych (korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych i zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne) oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia. Nauczyciele realizujący obowiązkowe zadania dydaktyczne – pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni (w przeliczeniu na pełne etaty). Uczestnicy studiów podyplomowych, w tym cudzoziemcy. Studenci i doktoranci otrzymujący stypendia, w tym cudzoziemcy. Finanse uczelni – m.in.: przychody, koszty, wynik finansowy, fundusze, źródła finansowania, nakłady inwestycyjne. Studenci i absolwenci studiów pierwszego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów drugiego stopnia, łącznie z cudzoziemcami, w tym prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Doktoranci, w tym cudzoziemcy. Centra kultury, domy kultury, ośrodki kultury, kluby, świetlice – rodzaje, zasoby, oferta, korzystający, pracujący według płci, digitalizacja. Galerie – rodzaje, zasoby, oferta, korzystający, pracujący według płci, digitalizacja. Biblioteki – rodzaje, infrastruktura, księgozbiór, oferta, korzystający, komputeryzacja, pracujący według płci; digitalizacja zasobów. Muzea i instytucje paramuzealne – rodzaje, zasoby, oferta, korzystający, pracujący według płci, digitalizacja. Teatry i instytucje muzyczne – rodzaje, zasoby, oferta, korzystający, pracujący według płci, digitalizacja. Zachorowalność na wybrane choroby, przyczyny hospitalizacji, oczekiwana długość życia w zdrowiu. W badaniach MZ: liczba stwierdzonych nowych przypadków zachorowań, w tym dla niektórych chorób zakaźnych. W badaniach MSWiA: dane o lekarzach w podmiotach leczniczych podległych MSWiA. Lekarze specjaliści, lekarze dentyści specjaliści. W badaniach MZ: dane o liczbie osób posiadających prawo do wykonywania zawodu medycznego, kadrze medycznej pracującej w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, w tym według głównego miejsca pracy. Pacjenci i przeciętna długość pobytu chorego, osobodni pobytu w szpitalach ogólnych i psychiatrycznych, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych, hospicjach, oddziałach opieki paliatywnej, ośrodkach leczenia odwykowego alkoholowego, krajowych i regionalnych ośrodkach psychiatrii sądowej, ośrodkach rehabilitacyjnych dla uzależnionych od substancji psychoaktywnych, ośrodkach MONAR. Nakłady wewnętrzne na działalność B+R, aparatura naukowo-badawcza, personel B+R. Innowacyjność przedsiębiorstw. Nadane stopnie naukowe: doktora, doktora habilitowanego. Odsetek osób posiadających umiejętności cyfrowe według poziomów (niskie, podstawowe, ponadpodstawowe, podstawowe lub ponadpodstawowe), odsetek osób korzystających z Internetu, regularnie korzystających z Internetu oraz osób niekorzystających z Internetu. Gospodarstwa domowe wyposażone w komputer, posiadające dostęp do Internetu w domu, rodzaje łączy internetowych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych. Dane dotyczące dochodów i wydatków budżetów JST. Informacje o dochodach i wydatkach budżetu państwa, realizacja ustawy budżetowej, wynik budżetu, źródła finansowania deficytu.

8. Źródła danych

Wyniki innych badań:

1.21.01 Urodzenia. Dzietność,
1.21.03 Migracje wewnętrzne ludności,
1.21.04 Migracje zagraniczne ludności,
1.21.09 Zgony. Umieralność. Trwanie życia,
1.21.14 Zasoby migracyjne,
1.23.01 Badanie aktywności ekonomicznej ludności (BAEL),
1.23.02 Pracujący w gospodarce narodowej,
1.23.06 Bezrobotni i poszukujący pracy zarejestrowani w urzędach pracy,
1.23.07 Popyt na pracę,
1.23.09 Warunki pracy,
1.27.01 Oświata i wychowanie,
1.43.02 Innowacje,
1.24.02 Struktura wynagrodzeń,
1.25.08 Europejskie badanie warunków życia ludności (EU-SILC),
1.28.01 Obiekty i działalność podmiotów kultury,
1.28.02 Działalność w zakresie kinematografii,
1.29.02 Zachorowania i leczeni na wybrane choroby,
1.29.06 Kadra medyczna ochrony zdrowia,
1.29.07 Infrastruktura ochrony zdrowia i jej funkcjonowanie,
1.43.01 Działalność badawcza i rozwojowa (B+R),
1.27.05 Szkolnictwo wyższe i jego finanse,
1.43.05 Ochrona własności przemysłowej w Polsce,
1.43.09 Zasoby ludzkie dla nauki i techniki (HRST),
1.43.14 Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego,
1.65.11 Budżety jednostek samorządu terytorialnego,
1.65.16 Dochody i wydatki budżetu państwa.
Inne źródła danych

Wyniki badania 1.27.12 Uczenie się osób dorosłych ujętego w Pbssp 2022. Dane publiczne udostępniane na stronach internetowych: Biblioteki Narodowej, Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie, Państwowej Komisji Wyborczej, Instytutu Badań Edukacyjnych: wyniki badania Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA), wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC). Publikacja „Rocznik Statystyczny Ubezpieczeń Społecznych” – Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych

Zestaw wskaźników opisujących sytuację demograficzną i stan zdrowia ludności, dostęp do instytucji ochrony zdrowia, udział w wychowaniu przedszkolnym i edukacji szkolnej od poziomu podstawowego do studiów podyplomowych i kształcenia doktorantów, poziom i kierunki wykształcenia, rynek pracy, w tym aktywność ekonomiczną i wynagrodzenia, uczestnictwo w kulturze, działalność innowacyjną i badawczo-rozwojową oraz korzystanie z nowoczesnych technologii cyfrowych. Istotnym uzupełnieniem informacji na temat kapitału ludzkiego będą dane dotyczące uwarunkowań jego rozwoju w wymiarach społecznym i ekonomicznym, w przekrojach: kraj, województwa, NUTS 2, NUTS 3, powiaty, miasta, wieś, płeć, wiek, typ szkoły, poziom wykształcenia, kierunki kształcenia, status na rynku pracy.

10. Formy i terminy udostępnienia wynikowych informacji statystycznych

Publikacje GUS
  • „Kapitał ludzki w Polsce w latach 2020-2024” (luty 2026).